Asi všichni bychom si přáli žít v čistém prostředí. Výfukové plyny sice voní málokomu, nicméně auta prostě do města patří a patřit i v budoucnosti jednoznačně musí. Vždyť občan mobilní je (alespoň v mezích možností) občanem svobodným!
Z vnitřních částí většiny měst, také kvůli rozvoji nákupních center, pomalu ale jistě mizí obchody běžné spotřeby a za cenově dostupnými potravinami si je v době zuřící Fialové drahoty nutné zajet často i za hranice nejen snů…
To, co je jasné drtivé většině občanů obdařených selským rozumem, ovšem zcela jasné není velké části jejích volených zástupců, zejména pak z řad progresivní levice, jako jsou Piráti, TOP09, Hradecký demokratický klub, či STAN. Vedou boj o města bez aut, tedy bez lidí. Typickým příkladem jsou každoroční „sousedská setkání” pořádaná v nepříjemné synergii nátlakových (ne)ziskových organizací, jako je Auto:mat, s politiky všech padesáti odstínů zeleni.
Tato pohroma se dlouhodobě nevyhýbá ani našemu milovanému Hradci, kde v pátek 22.9. vyvrcholil „Týden mobility” další dopravně-buzerační aktivitou stávajícího vedení radnice. O co šlo? Jednoduše v době obvyklé páteční dopravní špičky od 14:00 do 19:00 pro automobily uzavřeli (již tak permanentně přetíženou) Gočárovu třídu mezi náměstím Svobody až po Ulrichovo náměstí. Jednu z hradeckých radiál rozdělily kovové plůtky s břízami. Opravdu.
Pochopitelným následkem této akce byly samozřejmě dlouhé kolony aut po celém centru, zdržení výrazně nad 15 minut a spousta řidičů se zvýšenou tepovou frekvencí. To vše proto, aby se pár desítek lidí mohlo pokochat mrtvými stromečky a projet se po silnici na koloběžce. Didaktický efekt předvádění, že je pěkné jezdit po druhdy rušné komunikaci na skateboardech asi uniká komukoliv.
O tom, že to negativně postihne skutečně velkou část hradeckých řidičů vedení města samozřejmě ví a dokonce to přiznává: „Samozřejmě, pokud bychom takovou akci udělali někde na periferii, tak by to nemělo takový dosah, takovou odezvu,“ uvedla primátorka Springerová a reakci na budoucí kritiku očekává: „Určitě každé rozhodnutí vyvolává reakce, ať už pozitivní, nebo negativní, ale my jsme asi připraveni odpovídat, nebo čelit negativním a kritickým reakcím. Samozřejmě sami situaci vyhodnotíme a řekneme si, jestli není možné ji nějakým způsobem zlepšit, variovat, ale myslím si, že je to správné rozhodnutí a že Hradečákům třeba otevřeme oči.“
Naskýtá se tak otázka: V čem se vlastně liší medializovaní aktivisté v Praze, blokující svými pochody za rychlost 30 km/h magistrálu od vedení hradecké radnice? Rétoricky se zelení aktivisté od zelených politiků příliš neliší, ani svými cíli:
Zažít město bez nás, bez lidí…
Mgr. Ing. Zdeněk Cvejn
předseda krajské organizacei