ŠKOLY MAJÍ VZDĚLÁVAT, NE PŘEVYCHOVÁVAT. POSTAVME SE IDEOLOGII VE VÝUCE.

26 června, 2025

Vyjádření

Vyjádření k uplatňování genderových témat ve výuce na základních školách

Před 35 lety jsme si vybojovali zásadní atribut svobody a tím je skutečnost, že žádná vládnoucí skupina rodinám nemá co hovořit do jejich výchovy. Rodiny dostaly konečně plné právo svobodně rozhodovat o všech otázkách týkajících se jejich dítěte samy.

Proto, aby politické strany a politická hnutí a jejich případná ideologická zaměření nemohla již nikdy zasahovat do výchovně vzdělávacího procesu ve školách, byl do školského zákona včleněn paragraf 32 odst. 1 Školského zákona (č. 561/2004 Sb.), který školám toto zakazuje. Školy tak měly navždy díky tomu zůstat svobodné a nemělo se v nich stát již to, že ideologie právě vládnoucí skupiny by se mohla jakkoli odrazit na výchovně vzdělávacím procesu.

LGBT inkluzivní výuka je výplodem vzdělávacího přístupu určité progresivistické části společnosti, která v současnosti má své zastoupení ve vládě a začala si usurpovat své místo i ve školách, přestože zastupuje poměrně malou část společnosti.
Toto je nepřípustné.

V současném RVP je genderová pedagogika zastoupena pouze nepřímo.
RVP přímo neobsahuje konkrétní termíny jako „genderová pedagogika“ nebo „genderová výuka,“ zahrnuje řadu principů a vzdělávacích oblastí, které s genderovou problematikou mohou souviset, zejména v rámci témat jako rovnost, inkluze, respekt a rozvoj kritického myšlení.
RVP obsahuje několik hlavních oblastí, kde lze genderovou tematiku zneužít. Ale lze se k těmto oblastem též postavit bez toho, aniž by škola „zabrousila“ do citlivých témat, jejichž uplatňování ve výchovně vzdělávacím procesu může být velice nebezpečné, diskutabilní a třaskavé. I přes to, že nebude škola ve výuce uplatňovat témata LGBT inkluzivní výuky, neodchýlí se nikterak od RVP pro ZV.
Zde uvádím hlavní oblasti, ve kterých by bylo možné LGBT výuku praktikovat, ale též se jí vyhnout, a přitom zcela naplnit očekávané výstupy vytyčené RVP:

Osobnostní a sociální výchova – V rámci průřezových témat, jako je osobnostní a sociální výchova, se žáci učí o sociálních rolích, lidských právech, rovnosti a spravedlnosti. Tento modul zahrnuje i diskuse o rovných příležitostech, které lze rozšířit na genderovou rovnost.

Multikulturní výchova – Tato oblast zahrnuje téma respektu k odlišnostem mezi lidmi, včetně respektu k odlišným genderovým identitám. Záměrem je rozvíjet toleranci, porozumění a respekt ke všem lidem bez ohledu na jejich pohlaví či genderovou identitu.

Občanská výchova a společenské vědy – Tyto předměty zahrnují témata lidských práv, sociálních problémů a zodpovědnosti. Mohou být využity k diskuzím o genderové rovnosti, vlivu genderových stereotypů a rovnoprávnosti ve společnosti.

Etická výchova – Tato oblast může být rozšířena o diskuzi o etických otázkách souvisejících s genderem, včetně problémů, jako je diskriminace na základě pohlaví či genderové identity.

Ačkoli tyto aspekty v RVP nejsou zmiňovány explicitně jako „genderová výuka,“ školy mají možnost do svého školního vzdělávacího programu (ŠVP) zapracovat aktivity, které podporují genderovou rovnost a odbourávání stereotypů.

Je tedy přímo na řediteli školy, zda umožní této ideologii proniknout do jeho školy. Paragraf 164 školského zákona odstavec 1 písmeno a/ jasně říká, že ředitel nese plnou odpovědnost za kvalitu výchovně vzdělávacího procesu. Tím je jasně dáno, že ředitele školy nikdo nenutí zvát do školy například zástupce neziskových organizací, kteří by mohli vyvolávat u žáků a studentů otázky – jak se cítí ve vlastním těle, a zda by neměli užívat pubertální blokátory či volit do hodin témata zabývající se přímo otázkami změny pohlaví.

Puberta je v mnoha ohledech velice složitým obdobím. Nikdo nemá právo toto citlivé období, kdy tělo prožívá hormonální bouři, zneužít k tomu, aby vnesl do hlavy mladého člověka zmatek, a případně ho dovedl k nevratným rozhodnutím, která mohou mít negativní dopad na jeho budoucí život.
Mnohá metodická doporučení týkající se tématu LGBT výuky, která se prostřednictvím datových schránek z MŠMT do škol dostávají, nemusí být řediteli škol akceptována. Je to čistě na jejich zvážení, jejich rozhodnutí. Plná odpovědnost jde tedy za ředitelem školy. Je na něm, zda na sebe je ochoten vzít odpovědnost za případný zmařený mladý život.


V Jičíně, 26. 6. 2025
Mgr. Eva Kaprálová, MBA
ředitelka školy,
krajská zastupitelka za stranu PRO v Královéhradeckém kraji,
předsedkyně Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost krajského zastupitelstva Khk

Sdílet přes WhatsApp
Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitter
Sdílet E-mailem