Program pro ČR

Náš program a společný tlak věci mění!
Program

PRO - Právo Respekt Odbornost

Věříme ve zdravý rozum, a nikoliv na nálepky, zda jsme levicí či pravicí, liberály či konzervativci, populisty či technokraty. Pro nás je zásadní, zda jsou naše řešení funkční a proveditelná.

Je poctivé říct, že k realizaci každého řešení je zapotřebí Vás všech, protože i ta nejlepší myšlenka se bez Vaší vůle a Vašeho úsilí nedá zrealizovat.
Nebudeme Vám tedy slibovat, že vše vyřešíme za Vás, každý neseme svůj díl odpovědnosti. Přinášíme skutečně proveditelná řešení a vytvoříme podmínky pro jejich realizaci společnými silami. Jsme PRO a Vy?

Program pro ČR

Víme, že vše je naléhavé a potřebné, víme ale, že nelze mít vše hned. Máme jasně dané cíle a víme, kudy vede cesta. Pro to, aby se z České republiky stala prosperující země, aby lidé zde mohli žít důstojným životem, stačí jen plně využívat potenciálu, který zde máme. Je čas být opět PRO.

1. Právo, Suverenita a Bezpečnost ČR

Bráníme svobodu a zájmy ČR a přijmeme odpovědnost za její budoucnost!

Ochráníme právní integritu, suverenitu a bezpečnost ČR.

Česká republika je a musí zůstat naší vlastí, naším domovem. Musí zůstat bezpečnou zemí, kde vládne právo, kde je zaručená naprostá rovnost před zákonem a jeho rychlá a úplná vymahatelnost.

Právní stát a rovnost občanů před právem

Právo musí především chránit.

Právo musí poskytnout ochranu občanům proti všem nezákonným zásahům bez ohledu na to, zda pocházejí od státní moci, od jednotlivců nebo jejich skupin či od korporací jakéhokoliv významu,  důležitosti či ekonomické síly.

Nikdo nesmí stát nad zákonem. Každý, kdo se dopustí jeho porušení, a to bez ohledu na jeho společenské a veřejné postavení, etnickou, náboženskou či jinou příslušnost, musí nést následky.

Právní řád musí být jasný, přehledný a srozumitelný. Nelze připustit jeho změny, které nemají žádnou oporu v naší kulturní a historické tradicí.

  1. Ochrana práv musí být přístupná všem bez rozdílu. Náklady  na  soudní ochranu musí v odůvodněných případech převzít stát, případně musí být kryty formou veřejného pojištění.      
  2. Zjednodušíme soudní soustavu, zrychlíme jednání před soudy. Za soudní průtahy musí stát nést jasnou majetkovou odpovědnost. 
  3. Výkon soudních rozhodnutí musí být záležitostí státu, nikoliv nástrojem výdělku soukromých soudních exekutorů. Změníme základ pro výpočet odměny exekutora na původní dlužnou částku a snížíme úrok z prodlení tak, aby  příslušenství k dluhu nebylo likvidační.
  4. Česká republika musí být ve svém zákonodárství zcela suverénní, žádný předpis EU nebo mezinárodní smlouva nesmí mít automaticky přednost před českým zákonem. 
  5. Nové právní předpisy ČR musí vycházet z reálné společenské potřeby, musí být v Parlamentu řádně projednány a nesmí být motivovány jakýmkoliv ideologickým populismem. 
  6. 6.Zjednodušíme systém právních předpisů. Provedeme revizi všech existujících právních předpisů a zrušíme vše, co není nezbytné. Budeme důsledně trvat na dodržování ústavního principu co není zakázáno, je dovoleno.

  7. Připravíme definici politické a ideologické neziskovky“ a systémově omezíme jejich finanční podporu a vymezíme oblasti jejich působení, striktně oddělené od vzdělávacích programů a osnov.

  8. Prosadíme zákon o transparentním lobbingu.

  9. Povedeme odbornou diskuzi o úpravě  trestních sazeb, aby více zohledňovaly závažnosti trestného činu.

  10. Otevřeme širokou celospolečenskou debatu o komplexní reformě Ústavy s cílem odstranit z tohoto dokumentu kompetenční rozpory, upravit a jasně definovat pravomoci některých ústavních činitelů a  garantovat nová práva pro občany ČR.

  11. Zajistíme, aby zneužívání sociálních dávek bylo trestným činem.
     

ČR bezpečným domovem pro občany

Česká republika – náš domov a bezpečné místo pro život

Zajištění vnitřní bezpečnosti České republiky jako celku i jeho jednotlivých částí, všech jeho obyvatel a ochrana práv a svobod každého jednotlivce je základním posláním státu a předpokladem pro fungování demokratického právního státu.

Je nutné tuto bezpečnost všemi prostředky zajistit, a to zejména prostřednictvím fungujících bezpečnostních sborů a funkčním systémem krizového řízení vždy s ohledem na ochranu zájmů občanů ČR.

  1. Zajistíme soulad azylové a migrační politiky se zájmy ČR a jejich občanů – musí být schopna účinně předcházet negativním jevům s migrací, popřípadě je řešit a snižovat tak její dopady.
    • Odmítneme kvóty EU na přerozdělování uprchlíků.
    • Budeme provádět dlouhodobou kontrolu uchazečů o azyl a ostatních migrantů (kde, jak a s kým žijí, kde pracují, zdali ovládají český jazyk a děti posílají do českých škol) a zajistíme deportaci všech cizinců, migrantů a azylantů, kteří nebudou plnit výše uvedené nebo budou jinak významně porušovat právní předpisy ČR.
    • Provedeme audit zaměřený na financování neziskových organizací, které se zabývají azylovou a migrační politikou na jejich počet a činnost.
    • Podpoříme skutečnou, fyzickou ochranu vnějších hranic nejen Schengenského prostoru, ale i vnější hranice EU
    • Zrušíme plošné udělování statutu dočasné ochrany uprchlíka v souvislosti s konfliktem na Ukrajině.
  2. Vytvoříme dostačené, spolehlivé a plně funkční kapacity orgánů zajišťujících vnitřní bezpečnost ČR. Zvýšíme akceschopnost  všech složek integrovaného záchranného systému při řešení mimořádných událostí, zefektivníme systém krizového řízení a civilního nouzového plánování a vzájemnou koordinaci všech složek.
  3. Posílíme trestní a hmotnou odpovědnost politiků ve  výkonných funkcích.
  4. Budeme prosazovat absolutní nestrannost výkonu        služby příslušníků bezpečnostních sborů. Vrcholní funkcionáři bezpečnostních sborů nesmí být jmenování do svých funkcí politiky.
  5. Provedeme personální audit PČR s cílem úpravy tabulkových míst ve prospěch přímého výkonu služby. Nepodpoříme zmrazování platů pro záchranné sbory a příslušníky PČR ani omezení současného systému výsluh.
  6. Nastavíme funkční kariérní řád příslušníků bezpečnostních sborů a zlepšíme transparentnost a podmínky výběrových řízení na služební místa.
  7. Zlepšíme a zkvalitníme systém policejního vzdělávání a sebevzdělávání příslušníků bezpečnostních sborů.
  8. Odbouráme formalismus a byrokracii v trestním řízení a  budeme prosazovat znovuzavedení institutu „vyšetřování“ do trestního řádu a Policie ČR.
Suverenita ČR, v zahraničí i v EU

Prosazovat národní zájmy České republiky na mezinárodní scéně

Hlavním a jediným cílem zahraniční politiky je zajištění bezpečnosti, suverenity, prosperity a demokratického vývoje České republiky při plném a bezvýhradném respektování základních lidských práv, svobod a důstojnosti všech jejích obyvatel.

Členství ČR v nadnárodních organizacích, jakými jsou NATO či EU vnímáme jako cestu ke splnění tohoto cíle, nikoliv však jako cíl samotný. Pokud by členství ohrožovalo prosperitu, suverenitu či bezpečnost ČR, považujeme za nutné hájit zájmy ČR a tyto organizace opustit.

Mezinárodní angažovanost České republiky, bilaterální a mnohostranná spolupráce, včetně účasti v mezinárodních organizacích, musí vždy sloužit výlučně k naplnění tohoto základního cíle.

  1. Výrazně posílíme spolupráci se sousedními státy jak na platformě V 4, tak i na bilaterální úrovni. Stanovíme společné cíle a zásadní transformaci EU budeme ve vzájemné koordinaci prosazovat. 
  2. Důsledně a všemi prostředky budeme prosazovat přeměnu EU na organizaci podporující ekonomickou spolupráci suverénních států, jakou byla EHS. Odmítneme  další rozšiřování EU.
  3. Členství v NATO budeme důsledně spojovat s jejím obranným posláním. Nepřipustíme rozšíření aliance o další státy, které by zvýšily riziko válčeného konfliktu.
  4. Neprodleně ukončíme veškerou angažovanost ČR ve všech mezinárodních iniciativách poškozujících zájmy ČR a jejích obyvatel (Green Deal, společná proimigrační politika EU, pandemická úmluva WHO, apod.).
  5. Bezodkladně zahájíme proces vedoucí k ukončení členství ČR ve WHO. Provedeme revizi přínosu členství ČR i v dalších mezinárodních organizacích.  
  6. Omezíme mezinárodní pomoc pouze na podporu humanitární a současně budeme přísně kontrolovat její konkrétní přínos a využití. Bezodkladně zastavíme veškeré dodávky zbraní do oblasti válečných konfliktů.
  7. Uskutečníme zásadní reformu Ministerstva zahraničních věcí vedoucí k zefektivnění jeho činnosti, zejména v oblasti podpory českého exportu. Snížíme počet diplomatických zastoupení, zejména v rozvojových zemích, zredukujeme počet personálu stávajících misí a odstraníme praxi vstupu politických trafikantů do diplomacie. 
    1.  
Armáda pro naši ochranu, nikoliv pro válku v zahraničí

Chránit svoji zemi, životy a domovy.

Armáda České republiky musí  zajistit vnější obranu naší země a být připravena čelit novým výzvám v této oblasti. V situaci živelných krizí musí být připravena jako součást Integrovaného záchranného systému (IZS), pomoci občanům ČR s ochranou jejich životů a domovů.

Obrana České republiky musí být budována na základě spolupráce se spojenci a s ohledem na možnosti naší ekonomiky (státního rozpočtu).

  1. Budeme důsledně  trvat  na obranném charakteru NATO a  požadovat dodržování závazku všech členských zemí usilovat o mírové řešení všech konfliktů. Z tohoto důvodu zastavíme dodávky zbraní na Ukrajinu.
  2. Podpoříme zahraniční mise na řešení humanitárních krizí a přírodních katastrof.
  3. Zastavíme nezodpovědné nákupy vojenské techniky, které neodpovídají ekonomickým možnostem ČR či nemají reálné využití při obraně území ČR.
  4. Vytvoříme materiálně technické zázemí, dopracujeme legislativní podmínky (flexibilnější schvalování -nasazování armádních složek při zásahu IZS) aby AČR mohla být rychle a účinně zasahující silou IZS.
  5. Posílíme propojenost soukromého zbrojního průmyslu s vojenskými státními podniky a vojenským výzkumem, popř. aplikovaných výzkumem i v oblasti „Umělé inteligence“, či vesmírných technologií.
  6. Zajistíme vysokou připravenost armády ČR na boj proti terorismu a novým formám války i na účinnou pomoc občanům v případě přírodních katastrof, připravíme a zrealizujeme program komplexního rozvoje AČR s  důrazem na specializované složky, který:
    • bude reagovat na nové výzvy, jako např. kybernetická ochrana, obrana proti novým zbraňovým systémům, jako např. drony, včetně monitoringu a ochrany vzdušného prostoru, apod.
    • v součinnosti se spojenci přednostně posílí a zmodernizuje složky,  které jsou  mezinárodně oceňovány pro svou kvalitu a profesionalitu, např. chemické vojsko, 601. skupina speciálních sil, vojenské zdravotnictví, atd.
    • zajistí nárůst stavu vojáků, včetně aktivních záloh, jako nedílnou součástí AČR prostřednictvím aktivní a permanentní kampaně.
  7. Realizace programu rozvoje bude vždy reflektovat  možnosti rozpočtu ČR  (v tomto ekonomicky těžkém období si nemůžeme dovolit utrácet 2% HDP)  a bude vždy preferovat  využívání českých dodavatelů. U zahraničních dodavatelů budeme  vždy požadovat offsetové programy.
Média a svoboda slova

Bez svobody slova není svobodné společnosti.

Svoboda slova je zásadním prvkem demokratické společnosti a základním lidským právem. Zahrnuje právo občanů vyjadřovat své názory, informovat a být informováni bez zásahu státu či jiných autorit. Vyjádření názoru není dezinformace.

Svoboda slova má v médiích zvláštní význam, protože média hrají důležitou roli při utváření veřejného mínění a kontrolují výkon moci ve společnosti. Z tohoto důvodu musí být  média nezávislá a transparentní, musí ctít etický kodex a  zajistit pluralitu názorů. Média v ČR  opustila  roli ochránce demokracie.

  1. Budeme důsledně chránit svobodu slova pro všechny občany ČR. Vyjádření názoru není a nesmí být trestný čin.
  2. Cenzura je nepřípustná. Důsledně  odstraníme všechny náznaky či projevy cenzury z veřejné správy včetně snahy o jakýkoliv monitoring názorů občanů.
  3. Připustíme pouze takovou regulaci médií, která bude nezávislá, transparentní a v souladu s demokratickými zásadami. Regulace musí zajistit dodržování etických standardů a kvality v médiích, aniž by omezila svobodu slova.
  4. Sociální sítě jsou prostor pro šíření názorů občanů, postavíme se proti cenzuře jejich obsahu včetně postihů za cenzuru a neoprávněné zásahy. Provozovatelé sociálních sítí musí dodržovat české zákony.
  5. Zásadně omezíme  tzv. factcheking. Poskytovatelé této služby budou mít odpovědnost (občansko-právní) za své hodnocení včetně povinnosti náhrady škoda  újmy na dobrém jméně.
  6. Veřejnost  musí mít přístup k různorodým informacím a zpravodajství. Zajistíme transparentnost a dostupnost informací pro veřejnost včetně vyváženého zpravodajství.
  7. Povedeme širokou diskuzi o nové definici veřejnoprávních médií a rozsahu veřejné služby, kterou mají poskytovat. Zvážíme  komercionalizaci některých částí veřejnoprávních médií.
  8. Nepodpoříme zvyšování poplatku za veřejnoprávní média, financování veřejnoprávních médií nastavíme v souladu s nově definovaným rozsahem veřejné služby i míry komercializace tak, aby hospodaření veřejnoprávních médií bylo vyrovnané a nezávislé.

2. Rodina a Domov

Domov a Rodina jsou hodnoty, které budeme chránit a pečovat o ně!

Rodina je základem nejen státu, ale i života každého z nás. 

Rodina a domov jsou jedny z nejvyšších hodnot v každém lidském životě. Úkolem státu  je vytvořit prostředí, v němž bude pro každého možné vytvořit a ochránit domov a rodinu a podat pomocnou ruku tam, kde je jí potřeba.

Kvalitní zdravotnictví pro celou rodinu

Dobrý lékař i potřebná péče vždy ve vaší blízkosti.

Česká republika převzala vysoce solidární a dostupné zdravotnictví, kvalitní zdravotnickou péči a rozvinutý systém ochrany veřejného zdraví. Vlivem řady vnějších i vnitřních okolností a také vlivem neuvážených zásahů do zdravotnického systému je v současnosti nedostatek zdravotníků, zdravotnické služby jsou méně dostupné a chybí řada i základních léků. Na druhou stranu bují nepřijatelná a nepotřebná administrativa, která všem včetně pacientů ztěžuje práci a život.

Je nutné obnovit to, co fungovalo a učinit zdravotnictví opět atraktivním místem pro práci zdravotníků a dostupné pro pacienty. Je nezbytné dát pacientům větší práva, více informací a také je motivovat k větší kontrole jak kvality poskytované péče, tak nákladů s touto péčí spojených. Je nutné zvýšit dostupnost léčebné péče a zachovat stávající míru solidarity českého zdravotnictví.

  1. Zefektivníme  systém zdravotního pojištěni, zvážíme sloučení zdravotních pojišťoven do jedné či dvou (všeobecná a zaměstnanecká).
  2. Budeme i nadále garantovat dostupnost současné bezplatné lékařské péče. Umožníme  komerční připojištění pro hrazenou péči.
  3. Pro zvýšení dostupnosti lékařské péče umožníme obcím podpořit vznik nových ordinací a nastavení úhrady za registrovaného pojištěnce tak, aby i menší praxe byly ekonomicky soběstačné.
  4. Zajistíme dostatek základních léků a zdravotnického materiálu, pro případ krizí či výpadků zajistíme tvorbu zásob, nákup a distribuci. Podpoříme růst soběstačnosti ČR v jejich výrobě.
  5. Posílíme roli pojištěnce v systému zdravotního pojištění zavedením tzv. individuálních účtů, přičemž případné bonusy za úspory na tomto účtu, bude možné využít na doplatky za léky, za stomatologickou nebo lázeňskou péči.
  6. Zájemcům o povolání zdravotníka (lékařům i sestrám) nabídneme finanční a věcnou podporu již za studií a během atestační přípravy výměnou za závazek služby v síti poskytovatelů.
  7. Zefektivníme proces vzdělávání a přechod do budoucí praxe. Odstraníme zbytečné požadavky ve vzdělávání zdravotníků, kvalifikovaná všeobecná zdravotní sestra bude studium zakončovat maturitou na střední zdravotnické škole. Tím se nevylučuje její další studium na vyšší odborné škole nebo VŠ. Umožníme větší prostupnost systému postgraduálního vzdělávání pro lékaře. Zvýšíme odpovědnost i ohodnocení role školitele.
  8. Využijeme potenciálu informačních technologií k omezení byrokracie, usnadnění práce zdravotníků a navýšíme možnost kontroly pacienta nad náklady za jeho léčbu.
  9. Provedeme radikální revizi zdravotnických předpisů a regulací s cílem omezit byrokracii. Zdravotník je především pro pacienty.
Vzdělání je nejlepší investicí do budoucnosti dětí

Vzdělávání pro lepší budoucnost našich dětí

Vzdělání pomáhá dětem a  mladým lidem lépe porozumět světu kolem sebe, zvyšuje jejich schopnost kritického myšlení a rozhodování, rozvíjí jejich potenciál a tvůrčí schopnosti.

Spolu s rodinou hraje vzdělání klíčovou roli při formování hodnot, etiky a morálního povědomí každého člověka a poskytuje znalosti, dovednosti a nástroje potřebné k tomu, aby byli schopní přijmout odpovědnost za svůj život.

Investice do kvalitního vzdělávání je investicí do lepší budoucnosti nás všech a především našich dětí.

  1. Snížíme počty žáků a studentů ve třídách a skupinách (budování nových škol, zvyšování kapacit stávajících). Vytvoříme, zejména na úrovni ZŠ, různé přístupy ke vzdělávání (od svobodných a alternativních škol až po školy orientované na výkon), aby se škola a rodina vhodně vzájemně doplňovaly. Zajistíme rovnoprávné financování základního a středního školství všech typů škol bez znevýhodnění.
  2. Prosadíme zákaz ideologické indoktrinace na všech školách i působení politických neziskovek.
  3. Posílíme roli učitele být pro žáky a studenty průvodcem při získávání dovedností, znalostí a kompetencí. Zvýšíme kvalitu vzdělávacího systému učitelů a vytvoříme motivační systém finančního ohodnocení učitelů v závislosti na úspěchu jejich absolventů. Učitel musí být motivován učit.
  4. Zvýšíme kvalitu školství využíváním moderních pedagogických metod a formativním hodnocením, používáním moderních technologií ve výuce a důrazem na výuku anglického jazyka, IT technologií, finanční gramotnosti.
  5. Zrušíme jednotné státní přijímací zkoušky na střední školy i jednotné státní maturity, posílíme prestiž  učňovského vzdělávání včetně mistrovských zkoušek, zrušíme projekt plošné inkluze a vytvoříme pravidla pro individuální inkluzi v souladu se zájmy dítěte i vzdělávání ostatních. Obnovíme  systém škol pro děti, kde není inkluze přínosem.
  6. Vytvoříme vysokoškolské inkubátory, v jejichž rámci budou studenti transformovat své inovace do podnikatelských projektů. Pro odborná učiliště je obnovíme spolupráci s firmami při vzdělávání učňů.
  7. Vytvoříme prostor pro rozvoj soukromého vzdělávání na všech úrovních. Zavedeme systém školného pro vyšší odborné a univerzitní vzdělávání, který nebude omezovat rovný přístup ke vzdělávání a zajistí talentovaným lidem bezplatné vzdělávání prostřednictvím stipendijních programů určených na plnou úhradu školného.
  8. Zamezíme odlivu talentů a absolventů do zahraničí prostřednictvím povinnosti pro příjemce  stipendia platit daně v ČR 5 let po skončení studia, nebo uhradit náklady na  své VŠ vzdělání. Vytvoříme  program hrazeného studia na prestižní zahraniční univerzitě za příslib 10 let  práce pro státní sektor.
Dostupné bydlení

Zajistíme byty místo zbraní

Klesající úroveň a rostoucí nedostupnost bydlení zásadním způsobem ovlivňuje kvalitu života občanů ČR. V celkovém součtu je sice počet bytů v ČR dostatečný, jejich územní rozložení a dostupnost kvalitních služeb však naprosto neodpovídá současným potřebám občanů.

Situace je způsobena řadou příčin a je nezbytné vytvořit zásadní řešení pro  zajištění dostupného a kvalitního bydlení pro současné i budoucí generace.

  1. Obnovíme státní a obecní bytové fondy prostřednictvím nové výstavby jako součást investiční strategie státu.
  2. Podpoříme výstavbu nájemních bytů soukromými investory formou snížení daně z rezidenčních nemovitostí a vytvořením záručních programů zlepšující podmínky financování nových projektů, ve spolupráci se soukromými investory spustíme projekty dostupného bydlení s garantovaným dlouhodobým nájmem (viz. Slovensko).
  3. Obnovíme družstevní bydlení, zejména prostřednictvím bytových družstev se zapojením obce, kraje či státu (formou vkladu pozemku, podílem na výstavbě a řízením družstva) s omezenou převoditelností podílu (pouze dědictví nebo převod v rodině, jinak předkupní právo pro obec či stát) a s možným využitím pouze pro trvalé bydlení (žádný další pronájem, podnájem), čímž vznikne zcela nový produkt na trhu s bydlením, který bude cenově dostupnější.
  4. Změnou legislativy umožníme obcím a krajů realizovat vlastní developerské projekty (model HDB v Singapuru), které umožní výstavbu sociálních bytů a vytvoří konkurenci soukromému developmentu.
  5. Zásadně zjednodušíme stavební legislativu (zejména pro rezidenční výstavby) vytvořením práva stavět pro majitele stavebních pozemků.
  6. Snížíme DPH na bytovou výstavbu (jako součást reformy nepřímých daní).
  7. Zachováme daňovou podporu úvěrům na bydlení, vytvoříme možnost dofinancování formou startovacích půjček na bydlení (podmíněné věkem, trvalým bydlištěm  a  zdanitelnými příjmy v ČR).
  8. Ochráníme nízkopříjmové skupiny nájemníků před ztrátou bytu přímou alokací příspěvku na bydlení majiteli bytu.
Efektivní a spravedlivé sociální dávky

Zvýšíme sociální ochranu pracujících. Práce se musí vyplatit.

Na současný sociální systém je vyvíjen obrovský tlak, protože vláda neřeší příčiny ekonomické recese a vysoké inflace vedoucí k růstu zadlužení jak státu tak i jeho občanů. Místo efektivních řešení vláda vyzývá občany k čerpání sociálních dávek a nijak neřeší dopady obrovského zdražování na seniory, zdravotně handicapované nebo znevýhodněné občany. Prioritou v době krize musí být solidarita a udržení sociálního smíru.

Zároveň musí platit, že korektní je pracovat, ne být na sociálních podporách a dávkách. Čistý příjem z práce a podnikání proto musí být vždy vyšší než sociální dávky.

  1. Zjednodušíme systém sociálních dávek snížením počtu vyplácených dávek.
  2. Sloučíme příspěvek a doplatek na bydlení, vyplácený ze dvou systémů tím, že příspěvek na bydlení bude nově řešit i nestandardní formy bydlení (doplatek na bydlení zanikne).
  3. Zásadním způsobem revidujeme legislativně pěstounskou péči, zamezíme zneužívání a zároveň budou dávky pěstounské péče započítávány do rozhodného příjmu domácnosti, stejně jako příspěvek na péči pro osoby se zdravotním postižením.
  4. Zavedeme automatickou valorizaci všech vyplácených dávek na stejném principu jako u vyplácených důchodů.
  5. Posílíme ochranu ekonomicky aktivních přispěvatelů do sociálního systému před dopady negativních životních událostí prostřednictvím zvýšení podílu zásluhovosti u relevantních sociálních dávek a důchodů, stejně jako u starobních důchodů.
  6. Podpoříme zaměstnávání osob se zdravotním postižením vyššími daňovými úlevami, popř. vyššími bonusy zaměstnavatelům.
  7. Zajistíme ochranu před bezdomovectvím přímou platbou nákladů na bydlení na účet pronajímatele SVJ, či bytového družstva. Zároveň v rámci insolvenčního řízení bude nutnou podmínkou oddlužení úhrada dluhů vůči pronajímatelům v plné výši.
  8. Administraci a výplatu sociálních dávek vrátíme zpět na sociální odbory měst a obcí. Obce znají své občany a mohou lépe zajistit vyšší adresnost čerpání dávek i jejich následnou kontrolu. Společně s tím bude nutná reforma úřadů práce.
  9. Upravíme podmínky a zajistíme další zdroje financování sociálních služeb včetně možných alternativních forem služeb a péče
  10. Provedeme digitalizaci sociálního systému především směrem k efektivní podpoře práce v terénu, nikoliv jen k rozhodování na dálku od stolu. Nutnou podmínkou úspěšné digitalizace je i zajištění kontroly věcné správnosti dat poskytnutých žadatelem.
Podpora rodiny přirozenou součástí sociálního systému

Děti mají být rodinným štěstí, nikoliv příčinou chudoby.

Přímá podpora rodin ze strany státu byla v posledních dvou dekádách prakticky zlikvidována a nároky kladené na rodiče v souvislosti s výchovou dětí neustále rostou. Dítě se stalo pro většinu rodin velkou finanční zátěží a obava z ekonomické nejistoty je pro mnoho mladých rodin natolik silná, že rodičovství odkládají a omezují pouze na jedno dítě, což je neslučitelné s budoucností společnosti a zachováním českého národa.

Obnovíme prorodinnou politiku, jejímž cílem bude kromě finančního zajištění i umožnění rodičům sladění jejich pracovního a rodinného života, aniž by museli rezignovat na své rodičovství nebo na svou profesní realizaci.

  1. Změníme sociální, ale i daňový systém tak, aby zvýhodňoval rodiny s dětmi, nikoliv ty bezdětné, jak je tomu nyní.
  2. Podpoříme zvýšení porodnosti prostřednictvím přímé i nepřímé podpory rodin. Zároveň dítě nesmí pro určité skupiny obyvatelstva sloužit jako zdroj obživy, proto většinu podpory navážeme na ekonomickou aktivitu rodičů
  3. Zvýšíme rodičovský příspěvek na interval 400 až 700 tis. Kč v závislosti na předchozích příjmech rodiče a počtu narozených dětí.
  4. Zavedeme  odměnu (bonus) 300 tis. Kč pro rodiče za každé dítě, které ukončí středoškolské nebo učňovské vzdělání, či 400 tis. Kč za ukončené VŠ vzdělání.
  5. Prosadíme pro svobodné matky (otce)  výplatu dodatečného rodičovského příspěvku ve výši odpovídající daňové slevě na dítě, která by jim náležela kdyby měly zdanitelné příjmy. Daňovou slevu svážeme s trvalou péčí o dítě.
  6. Podpoříme  vícečetné rodiny (2 a více dětí)  aktivně pracující nebo studující
    • Diferenciace sazeb důchodového pojištění – progresivní snížení sazby pojistných odvodů od druhého dítěte a více
    • Zvýšení slevy na děti v násobcích vzhledem k pořadí dítěte (popř. slevu koncipovat procentem ze mzdy rodiče)
    • Progresivní navýšení rodičovského příspěvku u třetího a dalšího dítěte
  7. Zajistíme rozvoj systému předškolní péče s cílem umožnit rodičům výkon práce či podnikání, podpoříme vznik alternativních předškolních zařízení – dětských skupin, sousedského hlídání atd.
  8. Zjednodušíme adopční proces a odstraníme zbytečné byrokratické překážky bránící adopci dětí
  9. Legislativně zakotvíme sociálně právní ochranu dětí
Ochrana české kultury

Kultura je duší národa

Česká kultura je bezesporu jedním z hlavních pilířů mezinárodní prestiže naší země a vždy se významně podílela a podílí na dobrém jméně českého národa ve světě. Kultura má zároveň velký přesah do ryze sociálních oblastí, do obchodu, služeb a zejména cestovního ruchu, které zpětně výrazně ovlivňují celou ekonomiku a prosperitu České republiky.

Česká kultura kromě umění samotného představuje mohutnou zásobárnu hodnot historických, ekonomických, etických a sociologických. Kultura je naprosto zásadním fundamentem společnosti a je stejně nezbytná jako povinná školní docházka nebo dostupná zdravotní péče.

Přesto se stát chová ke kultuře již mnohá desetiletí naprosto macešsky, a to jak ve smyslu nedostatečného financování, tak v neřešení dlouhodobých legislativních problémů a systémových překážek.

  1. Zvýšíme objem finančních prostředků investovaných do kultury alespoň na  1% HDP, dlouhodobý cíl je 1,5%.  Zlepšíme dostupnost kultury v regionech.
  2. Provedeme transformaci příspěvkových organizací do právního modelu Veřejných kulturních institucí (VKI) a vytvoříme právní rámec pro efektivnější spolupráci se všemi úrovněmi veřejné správy a samosprávy včetně kooperativního financování, jasných pravomocí a odpovědnosti zřizovatelů a managementu, liberalizaci v odměňování spočívající v nahrazení či možnosti doplnění tzv. tabulkových platů, platy smluvními, efektivnější ekonomické řízení a zajištění svobodné umělecké autonomie.
  3. Vytvoříme  podmínky pro uměleckou tvorbu a umožníme žádat o granty v oblasti kultury i fyzickým osobám vykonávajícím uměleckou činnost dle autorského zákona.
  4. Danově podpoříme opravu nemovitých kulturních památek ve vlastnictví soukromých subjektů.
  5. Podpoříme  zapojení soukromého sektoru do financování kultury vytvořením fundraisingové agentury a vytvářením PPP projektů v kultuře
  6. Vytvoříme  transparentní a  spravedlivý systém grantů, který bude dostupný všem formám umění  a  všem právním  formám kulturních organizací. Stanovit systém objektivních kritérií pro vyhodnocování projektů.
  7. Odstraníme nepoměr mezi státem zřizovanou a nezřizovanou (nezávislou) sférou, kdy zřizovaná sféra operuje s nepoměrně vyššími financemi než nezávislá a díky tomu se daleko jednodušeji vyrovnají s nižší návštěvností, nezávislá sféra si to nemůže dovolit.
  8. Provedeme zásadní reformu fungování ministerstva kultury větším zapojení odborníků ze všech kulturních oblastí a  snížením byrokracie. Ministerstvo má být  partnerem pomáhajícím s realizací projektů a nikoliv nepřekonatelnou překážkou.
  9. Vytvoříme  ve spolupráci se Školstvím společný projekt kulturního vzdělávání dětí a mládeže.

 

3. Práce a Podnikání

Zajistíme prosperitu ČR, nejprve pro lidi, pak pro stát.
Již nebudeme montovnou Evropy.

Občané České republiky se nikoliv vlastní vinou ocitli v pozici dodavatele levné pracovní síly v rámci EU. Jsme připraveni to změnit. Příjmy českých občanů z práce či podnikání musí být dostatečné, aby jejich rodinám zajistily důstojný život.

Nezávislost a výkonnost české ekonomiky

Investicemi posílíme soběstačnost a nezávislost české ekonomiky.

Stát se vůči české ekonomice nechová jako řádný hospodář, který svěřený majetek rozvíjí a zhodnocuje, ale jako nájezdník, který ji drancuje a zotročuje.

Zapojíme stát do budování silné a nezávislé ekonomiky, neboť silná ekonomika bude schopna vygenerovat vyšší příjmy jak domácností a firem, tak samotného státu a povede k prosperitě ČR. Smyslem je přerod z montoven a skladů na ekonomiku s vysokou přidanou hodnotou.

    1. Určíme strategické oblastí české ekonomiky, ve kterých má ČR potenciál stát se světovou špičkou, a podpoříme jejich rozvoj především formou přímých majetkových investic státu, nikoliv dotací.

Oblasti: Energetika (jaderné elektrárny, úložiště, energetická soustava, modulární reaktory); Těžba lithia a navazující výroba baterií (zejména polovodičové baterie); Nanotechnologie; Biotechnologie; Výroba čipů; Robotika, IT software, 3D tisk a využívání; Farmacie

  1. Podpoříme české investice a investory zejména ve všech konkurence schopných průmyslových odvětvích v ČR s vysokou přidanou formou přímých majetkových investic státu, nikoliv dotací.
  2. Okamžitě zastavíme poskytování nových investičních pobídek pro zahraniční investory a revidujeme všechny existující s cílem snížit jejich objem.
  3. Zrušení dotací do podnikání s výjimkou oblastí zemědělství, veřejných služeb a rozvoje infrastruktury.
  4. Podpoříme změnu struktury vývozu a dovozu,  místo surovin a polotovarů, či prodeje uvnitř mezinárodních skupin se zaměříme na  výrobu a vývoz konečných produktů s vysokou přidanou hodnotou. Upřednostníme dovoz především primárních surovin, nikoliv polotovarů.
  5. Daňově zvýhodníme investice prostřednictvím zrychlení daňových odpisů nových investic uskutečněných v následujících 5 letech, zavedeme samostatné zrychlené daňové odpisy pro investice do výzkumu a vývoje inovací a nových technologií.
  6. Aktivací úspor domácností do investic vytvoříme atraktivní prostředí pro investice domácností jak do české ekonomiky, tak v zahraničí. Na svých úsporách mají vydělávat lidé, nikoliv banky.
Ochrana českého trhu

Český trh musí být zdrojem bohatství pro české občany.

Český trh se stal kořistí pro zahraniční investory, kteří velmi často porušují českou legislativu a normy a českým zákazníkům nabízí zboží nižší kvality.

Budeme cíleně chránit český trh a vytvoříme silnou vnitřní ekonomiku, ze které budou mít prospěch především čeští občané a české firmy. 

  1. Zvýšíme produktovou soběstačnost v oblastech zajišťujících základní lidské potřeby, zejména potraviny místní produkce a základní léčiva.
  2. Vytvoříme českého národního obchodníka s energiemi, nebudeme nakupovat předražený plyn přes prostředníky. Nízké ceny energií zvýší konkurenceschopnost českých výrobců.
  3. Zajistíme stejnou kvalitu dovážených potravin za srovnatelné ceny v zemi producenta, zamezíme nekvalitnímu dovozu. Posílíme pravomoci ČOI.
  4. Vytvoříme silný vnitřní trh  – budeme podporovat ekonomický patriotismus českých spotřebitelů, aby cíleně upřednostňovali spotřebu produktů z vlastního regionu či z ČR.
  5. Důsledná ochrana českých výrobců i spotřebitelů, budeme  bojovat proti kartelovým dohodám a vyvádění zisků v nadnárodních korporacích a nekalým obchodním praktikám zejména prostřednictvím důsledného uplatňování Zákona o cenách a Zákona o významné tržní síle s následnou kontrolou ÚOHS a kontroly transakcí ve skupině. Budeme motivovat  korporace k reinvesticím na území ČR.
  6. Vytvoříme český národní řetězec (formou systému franšíz se zapojením obcí) jako konkurenci nadnárodním řetězcům, který bude nabízet férové ceny jak producentům tak zákazníkům.
  7. Nabouráme monopol nadnárodních distributorů paliv a vytvoříme český řetězec čerpacích stanic.
  8. V případě dalších tržních selhání budeme připraveni vytvořit alternativu – konkurenci ve vlastnictví či spoluvlastnictví státu, která zajistí českým spotřebitelům srovnatelné podmínky. Například: český mobilní operátor, česká banka.
Zastavíme Green Deal na hranicích ČR

Lidé, nikoliv jen příroda. Nepřipustíme zelené zotročení České republiky.

Green Deal a evropská opatření (Fit for 55) nejsou účinným, udržitelným ani ekonomicky proveditelným řešením klimatických změn, zároveň přináší obrovské náklady i ekonomické ztráty a nevratně poškozují ekonomiku evropských států i životy nás a našich dětí.

Je nezbytné zastavit tento projekt a znovu otevřít celospolečenskou diskuzi o naší společné budoucnosti prostou všech ideologií a dogmat, kde budou hledána ekonomicky proveditelná řešení. Ekonomická sebevražda Evropy takovým řešení rozhodně není.

Pro ČR má realizace Green Dealu zcela likvidační důsledky a je pudem sebezáchovy jí zabránit.

  1. Odstoupíme od systému emisních povolenek volně obchodovaných na finančních trzích. Nepřipustíme implementaci jakékoliv evropské legislativy  související s Green  Dealem do českého právního řádu. V ČR Green Deal platit nebude.
  2. Trváme na zachování energetické soběstačnosti ČR a  využití jádra jako čistého zdroje energie. Odmítneme  snahu vytvořit  z ČR importéra energie. ČR musí zůstat energetickou velmocí Evropy.
  3. Budeme využívat  fondy EU určené na realizaci Green Dealu na rozvoj ekonomiky ČR, především na investice do infrastruktury ( zejména dopravní a energetické).
  4. Umožníme v ČR výrobu a prodej aut se spalovacími motory i po roce 2035. Elektromobilita musí být dobrovolná, dostupná a přinášet lidem větší komfort.
  5. Vytvoříme vlastní programy na snižování emisí, které zvýší, nikoliv sníží, kvalitu života občanů ČR.
  6. Zapojíme se pouze do proveditelných evropských opatření, která přináší ekonomické příležitosti. Podpoříme těžbu lithia a navazující výrobu baterií, pouze za podmínky, že jak těžbu, tak výrobu zajistí české firmy. Zisk musí zůstat v ČR. Je to bohatství českého národa.
  7. Pro překlenovací období, než bude dostatek elektrické energie z jádra, stejně jako Polsko, plně využít našich zásob hnědého uhlí a obnovit výrobu elektřiny prostřednictvím uhelných elektráren. Hrubým odhadem jde o 25 let. Tímto způsobem zároveň využít všech investic, které v oblasti odsíření a dalších kroků směřujících k menší produkci emisí, již byly vynaloženy.
  8. V oblasti tvorby krajiny, vodního hospodářství a ochrany životního prostředí používat pouze ta opatření, která jsou všeobecně udržitelná a obhajitelná.
  9. Budeme se aktivně bránit všem opatřením snižujícím životní úroveň občanů ČR.
Investicemi do strategické infrastruktury k prosperitě

Investice do infrastruktury jsou nutnou podmínkou prosperity ČR.

Nedokončená infrastruktura České republiky trvale snižuje naší ekonomickou produktivitu, a tedy prosperitu nás všech. Nezbytným předpokladem pro obnovu nezávislé české ekonomiky je zrychlené dobudování chybějící infrastruktury s výhledem na delší časový horizont tak, aby nově vytvořená infrastruktura sloužila několik desetiletí.

Rychlost, s jakou bude náš stát schopen odstranit tento desetiletí trvající deficit je klíčová a zvýšený objem investic se  okamžitě projeví na růstu ekonomické produktivity. Investice do infrastruktury realizované českými firmami mají výrazný multiplikační efekt a přináší největší zhodnocení vstupní investice.

    1. Navrhneme a prosadíme Ústavní zákon o Investicích do strategické infrastruktury státu, který umožní urychlit realizaci  strategických investic  pouze jedním stavebním řízením  s omezenými možnostmi vznášet námitky.
    2. Za Investice do Strategické infrastruktury státu považujeme především:
      • Dokončení dálniční sítě ČR
      • Modernizace železniční sítě – zejména propojení všech krajských měst rychlostní železnicí
      • Energetické stavby (výstavba jaderných elektráren, jaderného úložiště, přenosová soustava)
      • Výstavby datových sítí
      • Výstavba páteřní sítě krajských nemocnic, univerzit atd.

O zařazení konkrétní investice do Strategické infrastruktury bude vždy rozhodovat Parlament ústavní většinou.

  1.  
  2.  
  3. Budeme vytvářet  transportní koridory – v jednom koridoru povedou dopravní sítě, energetické sítě a produktovody
  4. Investice budou realizovány s maximálním zapojením českých firem, aby se maximalizoval pozitivní efekt do HDP naší země.
  5. Oddělíme realizaci Investic do Strategické infrastruktury od státního rozpočtu a připravíme  dlouhodobý plán na 3 volební období včetně  financování  prostřednictvím účelových dluhopisů.
  6. Legislativně zajistíme součinnost Stavebních úřadů a  místní samosprávy při realizaci Investic do strategické infrastruktury.
  7. Pouze v krajních případech využijeme Institut vyvlastnění majetku nezbytného pro realizaci Investic do Strategické infrastruktury státu. Je  naprostou samozřejmostí, aby při vyvlastnění došlo k plné kompenzaci včetně případné citové újmy. Stejně tak je ale nutné zabránit spekulacím s nemovitostmi, které by mohly být předmětem vyvlastnění.
  8. Zajistíme kompenzace škod občanům vzniklých v důsledku realizace Strategické infrastruktury, včetně snížení hodnoty nemovitostí v blízkém sousedství.
Moderní a plynulá doprava součástí ekonomiky

Vrátíme  silnice a dálnice českým občanům a ušetříme Váš čas.

Dopravu je potřeba začít chápat komplexně jako moderní službu občanům, podnikům a dalším sektorům české ekonomiky. Občan ČR bude mít vždy v dopravě přednost, protože vše je placeno z jeho daní.


Dopravní systém v ČR dlouhodobě neodpovídá očekávání jeho uživatelů a nepodporuje konkurenceschopnost ČR. Řízení sektoru dopravy je z převážné části orientováno na byrokratické řízení a konzumaci evropských dotací na výstavbu úseků dopravní infrastruktury, přičemž tempo výstavby je pomalé a řízení kvality výstavby nedostatečné.

  1. Připravíme pragmatickou a proveditelnou Vizi mobility ČR s využitím výhodné polohy ČR jako evropské křižovatky. Dle této Vize změníme dopravní systém, abychom zvýšili konkurenceschopnost ČR.
  2. Odstraníme dosud prohlubovaný vnitřní dluh na dopravní infrastruktuře. Klíčové dopravní stavby potřebné pro naplnění Vize mobility budou součástí Strategické infrastruktury, musí být neprodleně zahájeny a dokončeny v nejkratším možném čase.
  3. Změníme přístup k financování rozvoje dopravní infrastruktury od byrokratického řízení a poskytování dotací směrem k financování formou účelových dluhopisů a případně k platbám za poskytování služeb dopravní infrastruktury. Zajistíme stabilní prostředky pro rozvoj dopravy s výhledem na 12 let.
  4. Moderní trendy, inovace a technologie budeme zavádět pouze promyšleným a koncepčním způsobem a s odbornou znalostí a pochopením všech souvislostí i dopadů a vždy s důrazem na bezpečnost i ekonomickou proveditelnost.
  5. Přednostně budeme věnovat pozornost dopravě a problémům ve třech hlavních aglomeracích ČR (pražská, brněnská, slezská) a jejich vzájemnému propojení dálnicí a železnicí včetně napojení do zahraničí. Dořešíme dostavbu a integraci letiště Václava Havla do dopravního systému ČR (železniční i silniční spojení).
  6. Zrušíme dálniční poplatky pro občany ČR. Budeme bojovat proti zbytečným radarům.
  7. Dostavíme  dálniční síť a zajistíme udržitelný rozvoj a rekonstrukci (na rychlost 240km/h) vybraných regionálních železničních tratí  a jejich integraci do dopravního systému. Obnovíme  slevy pro seniory a studenty.
  8. V oblasti nákladní dopravy a logistiky stanovíme proveditelné ambice, role a cíle různých druhů dopravy (železniční, vodní, letecké a silniční) vždy s ohledem na proveditelnost a přínos pro ekonomiku celkový užitek.
  9. Zvážíme  větší využití bezcelních skladů jako součást  logistického využití polohy ČR k jejímu ekonomickému růstu.
Energetická bezpečnost a surovinová soběstačnost ČR

Dostupná energie z vlastních zdrojů.

V 21. století budou klíčové především dvě suroviny – energie a voda. Nutnou podmínkou pro zachování samostatnosti ČR je udržení soběstačnosti v těchto dvou surovinách.

V ČR je nezbytná transformace energetiky a s tím spojený ekonomicky smysluplný odklon od uhlí, plynu a ropných produktů k elektřině z jádra, s maximálním využitím místních zdrojů (výrobních, lidských, surovinových). Tato transformace musí být  založena na vědeckých, technických a ekonomických možnostech, nikoliv na zelené ideologii. Energie bude ropou 21. století, nesmíme si ji nechat vzít.

  1. Dosáhneme 100% akcionářského podílu v ČEZ, a.s., která bude hlavní zastřešující entitou přechodu od fosilních paliv k výrobě elektřiny z jádra.
  2. Odejdeme z Lipské burzy, na které budeme prodávat jen přebytky. 100% domácí spotřeby bude uspokojeno přímo za co nejnižší cenu, čímž zvýšíme konkurenceschopnost firem sídlících na území ČR.
  3. Zřídíme státem vlastněného obchodníka s energiemi, který by i zajišťoval nákupy  strategických surovin (ropa, plyn…) na úrovni vlád.
  4. Opustíme systém emisních povolenek, kde jejich obchodování a ceny se vymkly kontrole a stal se z nich nástroj pro spekulace.
  5. Získáme zpět kontrolu nad vodou a nastavíme průmyslové  využívání vody v průmyslu dle reálných možností naší země.
  6. Dostavíme 4 jaderné bloky (2 x Dukovany + 2x Temelín). Podpoříme rozvoj výstavby lokálních modulárních SMR reaktorů, včetně investiční účasti státu. Maximálně zapojíme firmy z ČR  do všech fází procesu, jak výrobní, stavební a i vývojové.  Zajistíme výstavbu hlubinného úložiště jaderného odpadu. Možnost spolupráce s okolními zeměmi (Slovensko, Polsko, Maďarsko).
  7. Obnovíme těžby uranu v lokalitě důl Rožná z důvodu energetické bezpečnosti ČR, těžba pouze pro potřeby ČR. Budeme pokračovat v těžbě hnědého i černého uhlí, pouze jeho nejkvalitnějších ložisek do roku 2050, dokud nebude zajištěna náhrada z jádra. Částečné prolomení těžebních limitů je nutné.
  8. Umožníme těžbu lithia pouze společnosti s výlučně ve vlastnictví státu a vytvoříme v ČR navazující průmysl – výrobu baterií opět  prostřednictví českých investorů.  Podpoříme vývoj i následnou výrobu polovodičových baterií. Lithium je české bohatství a zisk z něj musí být použit ve prospěch občanů ČR.

 

Krajina, Zemědělství a Rozvoj venkova

Výkonné a soběstačné zemědělství je základem státní suverenity

Funkční, silné a stabilní zemědělství je nezbytným předpokladem pro zajištění nejzákladnějších potřeb obyvatelstva a je zároveň neoddělitelně spjato s rozvojem venkova a tvorbou životního prostředí. Zemědělství je fundamentálním základem ekonomiky, krajinotvorby, kultury i folklóru.

Naši předci dokázali českou krajinu kultivovat a zhodnocovat její přírodní bohatství po tisíc let. Bohužel v posledních desetiletích, především vlivem globalizačních trendů je česká půda drancována, dochází k nepříznivým zásahům do krajiny a zemědělský sektor není v dostatečné kondici, aby těmto trendům dokázal čelit.

  1. Narovnáme podmínky pro zemědělce na evropském trhu, aby nebyly znevýhodňováni proti jiným státům. Navýšíme národní dotace a nastavíme daňové zvýhodnění tak, aby naši zemědělci měli stejnou podporu jako je tomu v západní Evropě.
  2. Zasadíme se o zrušení tzv. netarifních překážek, které jsou v okolních státech zavedeny pro naše exportéry potravin. Případně zavedeme reciproční opatření pro import potravin z okolních států. 
  3. Zásadně narovnáme systém vyplácení zemědělských dotací. Jejich výše bude navázána pouze na výměru, bonitu půdy a podíl živočišné výroby.
  4. Sloučíme ministerstva zemědělství a ministerstva životního prostředí, protože nelze od sebe oddělovat ekonomické a ekologické požadavky v jedné krajině.
  5. Přeneseme administrativní zátěž na orgány státní správy (ÚKZUS, SZIF, apod)   Zemědělec má provádět polní práce, nikoliv vyplňovat papíry.
  6. Připravíme vlastní koncepci ochrany životního prostředí opírající se o proveditelná a udržitelná řešení, která lze realizovat  v naší zemi.
  7. Předložíme podle francouzského vzoru zákon na ochranu venkova, který ochrání specifika venkovského života. (polní práce, hnojení, žně, apod).  Jeho součástí bude rovněž ochrana folklórních zvyklostí (košty, vesnické zabijačky, hody, apod).
  8. Zásadně zjednodušíme veterinární a hygienické požadavky pro lokální výrobce potravin a  zavedeme kategorii domácích potravin.
  9. Vytvoříme plán strategických státních investic pro rozvoj zemědělského  sektoru a ochrany  životního prostředí, který bude realizovat výstavbu zásadního významu – závlahy, využívání odpadního tepla z energetických provozů, apod.
  10. Omezíme zábory zemědělské půdy.
Česká koruna a právo platit v hotovosti

Česká koruna ve Vaší peněžence je zárukou Vaší svobody i svrchovanosti českého státu.

V současné době v ČR sílí útoky na hotovostní platby a zvyšuje se tlak na přijetí eura. Důvodem je pravděpodobně připravované zavedení digitální evropské měny – digitálního euro.

Zavedení eura a zrušení hotovosti je ve skutečnosti především politické téma, neboť snižují míru samostatnosti státu a omezují svobodu jednotlivce, proto je nutné jim poskytnout právní ochranu.

  1. Zajistíme ochranu české koruně prostřednictvím ústavního zákona, samostatná měna je nezbytnou součástí suverenity ČR.
  2. Vložíme do Listiny základních práv a svobod právo platit v hotovosti, jako nezbytnou ochranu jednotlivce před možným zneužitím bankovního systému.
  3. Okamžitě zahájíme jednání s EU o trvalé výjimce pro ČR ze závazku přijmout euro.
  4. Zavedeme povinnost přijmout hotovost.
  5. Prosadíme zákaz požadavku prokazovat účel výběru vlastních peněžních prostředků

 

4. Státní správa a Veřejné finance

Naučíme stát hospodařit, nikoliv žít na dluh!

Stát nesmí být jen spotřebitelem hodnot, kteří vytvořili jiní, ale musí se aktivně podílet na fungující ekonomice a starat se o ní. Naučíme stát investovat s rozumem.

Stát je poskytovatelem veřejných služeb a občan je jeho platícím zákazníkem. To musí být výchozím principem pro všechny změny v oblasti státní správy a poskytování veřejných služeb.

Stabilní veřejné rozpočty

Stát nesmí žít trvale na dluh

„Provoz“ státu (či obcí) bez investic musí být vždy vyrovnaný nebo přebytkový, stát může utrácet jen tolik, kolik vybere na spravedlivých daních. Dluh lze použít jen na ekonomicky prospěšné investice.

Současnou situaci je nutno řešit jak na příjmové straně, tak na výdajové. Vyšší příjmy veřejných rozpočtů musí vytvářet především zvýšená efektivita ekonomiky, nikoliv jen zvyšování daňové zátěže. Na výdajové straně je třeba situaci okamžitě řešit, a to jak v krátkém horizontu – především plošnými škrty, tak zejména v dlouhodobém horizontu systémovými opatřeními a změnami. 

  1. Rozdělíme veřejné rozpočty na provozní rozpočty státu i samosprávných celků a obcí a na samostatné investiční rozpočty, které budou moci být financovány i prostřednictvím dluhu. Z provozního rozpočtu státu oddělíme důchodový systém.
  2. Zavedeme důsledný finanční a věcný controlling plnění státního rozpočtu. Zvýšíme srozumitelnost sledování a vyhodnocování plnění státního rozpočtu. Rozklikávací a transparentní rozpočet je samozřejmostí.
  3. Provedeme okamžité plošné škrty v rozmezí 5 až 10 % v každé rozpočtové kapitole mimo strategických investic, zrušíme vybraných armádních nákupů.
  4. Okamžité omezíme/zastavíme národní dotační programy směřující na podporu podnikání a k politickým, ideologickým a ekologickým neziskovkám.
  5. Snížíme mzdové náklady a počet státních úředníků, zejména nadbytečných řídících pozic, prostřednictvím realizace reformy veřejné správy a digitalizace (více viz. Samostatné programové body Reforma veřejné správy a Digitalizace)
  6. Vytvoříme jednoduché, spravedlivé a předvídatelné daně v transparentním prostředí (více viz. Samostatný programový bod Spravedlivá a předvídatelná daňová soustava).
  7. Zoptimalizujeme systémy veřejných služeb, zejména důchodový systém, systém sociálních dávek, zdravotnictví a školství (viz. Samostatné programové body Reforma důchodového systému, Optimalizace systému sociálního pojištění, Reforma zdravotnictví, Školství).
Spravedlivá a předvídatelná daňová soustava

Vyšší příjmy státu zajistí ekonomický růst nikoliv vyšší daňová zátěž.

Prosté zvýšení daní má vždy negativní dopad na ekonomiku a v důsledku nevede  k zvýšení příjmů  státního rozpočtu. Přirozeným zdrojem vyšších příjmů je ekonomický růst tažený vyšší produktivitou, kterou stát může podpořit dobře nastaveným, transparentním a předvídatelným daňovým systémem.

To není případ současného daňového systému v ČR, zejména díky jeho proměnlivosti a nepředvídatelnosti. Proto je nutné stabilizovat daňovou soustavu a vytvořit transparentní daňové prostředí pro domácnosti i podnikatele. Daně musí být spravedlivé a ekonomicky přijatelné, aby se nevyplatilo podvádět. Jejich výběr musí být efektivní a důsledně kontrolovaný.

  1. Navrhneme stabilizaci daňové soustavy formou Ústavního zákona o soustavě daní, ve kterém bude zakotven taxativní výčet jednotlivých daní a jejich maximální výše, a  dále povinnost  vyhlašovat novely daňových zákonů pro každý kalendářní rok nejpozději do 30.6. předchozího kalendářního roku.
  2. Sjednotíme sazby daně z příjmů právnických a fyzických osob a zavedeme jednotnou daň z příjmu ve výši 15 %. Zrušíme  zvýšenou sazby DPFO  23%. Maximálně zjednodušíme daňová přiznání.
  3. Snížíme životní náklady prostřednictvím snížené sazby DPH ve výši 7% a do ní převedeme všechny základní životní potřeby (bydlení, energie, vodu, potraviny, všechny nápoje s obsahem alkoholu do 7%, léky, vzdělávání, hromadnou dopravu), základní sazbu na ostatní zboží a služby ponecháme ve výši 21%. Dočasně převedeme  základní potraviny do 0% sazby DPH. Výpadek příjmů státního rozpočtu ve výši 60 mld. Kč  bude kryt úsporami ve výdajích.
  4. Umožníme OSVČ snížit daňový základ o zaplacené sociální a zdravotní pojištění.
  5. Zavedeme nové daně na velké firmy a korporace, příjem z těchto daní bude  v plné výši převeden do Důchodového systému, který tak získá 77 mld. Kč, jedná se o :
    • Sektorové bankovní daně ve výši 1,0 % ročně z objemu aktiv (odhadovaný výběr 72mld. Kč).V energetice není efektivní tuto daň zavádět, pokud se stane stát 100% vlastníkem – ČEZ má 95% podíl na trhu)
    • Dorovnávací a digitální daň v souladu s úmluvou OECD a G20 a legislativou EU, očekávaný výnos 5 mld. Kč
  6. Zavedeme přímou asignaci 3procentních bodů daně z příjmu fyzických osob(20% vybrané daně) přímo od plátců ve prospěch důchodu jejich rodičů.
Důchodový systém pro důstojný život ve stáří

Důchody jsou zaslouženým příjmem z práce a z investic do výchovy dětí.

Důchodová reforma musí být komplexním a vzájemně provázaným souhrnem návrhů, které budou schopny reagovat na ekonomické, sociologické a demografické vývojové trendy. Proto je nutná odborná diskuze napříč všemi dotčenými obory a nutnou podmínkou všech změn musí být i shoda napříč celým politickým spektrem.

Současná důchodová reforma předložená vládou je pouhou parametrickou změnou současného špatně fungujícího systému bez mezigenerační vazby a následné návaznosti na prorodinnou politiku.

Vytvoříme  přebytkový důchodový systém, který bude schopen vytvořit rezervu pro budoucí propad příjmů.

    1. Vytvoříme stabilní průběžný důchodový systém postavený na čtyřech pilířích. Vytvoříme Důchodovou pojišťovnu transformací z ČSSZ s hospodařením odděleným od Státního rozpočtu s ručením státu (podobný režim jako ČNB), která bude spravovat první dva pilíře
      • I. pilíř – solidární – financovaný z přímo alokované sektorové a digitální daně a ze sociálních odvodů, který bude garantovat výplatu minimálního (solidárního důchodu)
      • II. pilíř – pojistný – financovaný z důchodového pojištění a kapitálových výnosů, který zajistí zásluhovou část
      • III. pilíř – penzijní spoření – zachování současného doplňkového penzijního spoření, vytvořit Státní penzijní fond jako konkurenci pro současné Penzijní fondy
      • IV. pilíř – mezigenerační solidarita – daňová asignace 3% části daně z příjmů fyzický osob  (tedy 20% zaplacené daně) ve prospěch rodičů v seniorním věku

Nezvýšíme současné sociální odvody, jen je rozdělíme na 3 části – Sociální odvody (I. Pilíř),  Důchodové pojištění (II. pilíř) a Sociální pojištění, které zůstává příjmem státního rozpočtu

  1.  
  2. Upravíme  valorizaci důchodů dle růstu průměrné mzdy, čímž dojde ke stabilizaci náhradového poměru. Snížíme věk pro odchod do důchodu na 63 let, předčasný důchod zachováme jen u náročných profesí
  3. Budeme řešit demografii na obou koncích demografické křivky, abychom zvýšili počet plátců v systému.
    • Dřívější zapojení mladých – změníme systém vzdělávání, aby zamezil prodlužování studia a umožňoval dosáhnout plné kvalifikace do 18 let a v případě VŠ do 24 let
    • Budeme podporovat dobrovolné setrvání v zaměstnání progresivním zvýšením základu důchodu za každý rok navíc nad 40 odpracovaných let.
  4. Zvýšíme sociální odvody o 1 % u bezdětných (z 28 % na 29 %, zaměstnanec ze současných 6,5 % na 7,5 %) a zároveň snížíme sazby pro rodiny s více než 2 dětmi. Celkový dopad bude rozpočtově neutrální.
  5. Vytvoříme Státní investiční fond důchodového pojištění (vkladem existujících majetkových účastí státu – ČEZ, ČEPS, MERO atd. a novými investicemi  – rezervní systém pro dorovnávání deficitu průběžného systému.
Reforma veřejné správy

Kvalitní a efektivní služby pro občany ČR.

Cílem reformy veřejné správy je zefektivnění služby veřejnosti, zlepšení orientace na občana jako klienta, optimalizace lidských zdrojů a dosažení vyšších standardů veřejné správy.

Základním kamenem pro zvýšení efektivity a dosažení úspor je zjednodušení legislativy a úspěšné dokončení digitalizace veřejné správy, nutnou podmínkou pak ochota státních zaměstnanců ke skutečné změně.

  1. Sjednotíme a zjednodušíme právní předpisy a zefektivníme činnost veřejné správy prostřednictvím revize potřebnosti současných agend a konsolidace roztříštěných kompetencí resortů. Více oddělíme státní správu od územně samosprávných celků, odstraníme překryvy a duplicity a zajistíme chybějící meziresortní koordinaci.
  2. Vytvoříme nová pravidla pro osobní ohodnocení (motivaci) v závislosti na výkonu a výsledku. Méně dobře placených úředníků zajistí lepší služby než více špatně placených úředníků.
  3. Snížíme počet státních zaměstnanců  a mzdové náklady – Provedeme důsledný a systémový personální audit a okamžitě zrušíme všechna neobsazená tabulková místa. V druhé vlně budeme optimalizovat počet skutečných státních zaměstnanců a snížíme nepotřebné a nadbytečné manažerské pozice.
  4. Přepracujeme a sloučíme Zákon o státní službě a Zákon o úřednících samosprávy, posílíme odpovědnost  státního zaměstnance za svěřenou agendu. Budeme důsledně vymáhat škody vzniklé chybným rozhodnutím v neprospěch státu.
  5. Snížíme počet ministerstev na 12 a vytvoříme efektivní strukturu ministerských úřadů. Zrušíme některé nadbytečné úřady.
  6. Novelizujeme zákon o státních zakázkách tak, aby cena nebyla jediným kritériem. Levné neznamená dobré, kvalitní a  v konečném důsledku je to drahé.
  7. Odstraníme využívání  externích poradců a znalců na práci odborných zaměstnanců, kdy pro každé rozhodnutí je vyžadováno posouzení nezávislého znalce či poradce jako alibi – buď bude rozhodovat a pracovat externí znalec, nebo odborně vybavený úředník.
  8. Podpora digitalizace – realizujeme deklarované právo občanů na digitální službu veřejné správy při zachování práva občanů zůstat off-line. Využijeme AI pro úsporu lidské práce a posuneme  české úřady do 21. století.
  9. Zavedeme Jednotné inkasní místo s cílem zvýšit efektivitu výběru a snížit  administrativní náklady na správu daní i sociálního a zdravotního pojištění jak na straně státu tak firem i občanů.
Digitalizace ekonomiky i veřejné správy

Úspěšná digitalizace je předpokladem prosperity ČR

Digitalizace je jedním z klíčových prvků pro budoucnost naší země a může posílit její postavení na mezinárodním poli. Digitalizace přináší nejen nové možnosti a zjednodušení v každodenním životě, ale také otevírá dveře k inovacím, vědě a výzkumu. Má významný dopad na ekonomiku, vzdělávání, zdravotnictví a mnoho dalších sektorů, což přispěje k růstu a prosperitě České republiky. Digitalizace není jen o technologii, ale také o proměně společenských hodnot, přístupu k informacím a vytváření nových možností pro všechny generace.

Přestože je digitalizace klíčová pro budoucnost naší země, stále čelíme mnoha výzvám, ať už jde o nedostatečné financování, zastaralou legislativu nebo nedostatek odborníků v tomto oboru. Je nezbytné, aby stát přijal aktivní roli v podpoře a rozvoji digitalizace, aby Česká republika nezůstala pozadu v globálním digitálním závodě.

  1. Rozvoj digitální ekonomiky podporou startupů a malých podniků v oblasti digitálních technologií jako součást obnovy ekonomiky ČR. (např. výroba polovodičů a digitálních komponent spolu s rozvojem nových směrů jako je vývoj AI).
  2. Podpoříme inovace vytvořením inovačních hubů a technologických parků (zejména jako součást  VŠ). Zavedeme daňové úlevy pro firmy investující do výzkumu a vývoje v oblasti digitalizace.
  3. Zajistíme investice do digitální infrastruktury v podobě zajištění dostupnosti vysokorychlostního internetu pro všechny občany, včetně venkovských a odlehlých oblastí. Modernizace státních webových portálů s ohledem na zajištění přístupnosti, bezpečnosti a uživatelské přívětivosti.
  4. Integrace digitální výchovy do školních osnov od základní školy. Nabídka kurzů a školení pro dospělé, zaměřených na digitální dovednosti. Podpora vysokoškolských programů zaměřených na IT a digitalizaci.
  5. Transparentnost a otevřená data včetně vytvoření platformy pro sdílení otevřených dat státní správy a podpora vývoje aplikací a nástrojů na jejich využití.
  6. Zrealizujeme digitalizaci veřejné správy orientovanou na zlepšení služeb pro občany a firmy, nikoliv pro usnadnění byrokracie státního aparátu.
  7. Bezpečnost a ochrana dat při využití v oblasti zdravotnictví, daní, financí apod. Důsledná podpora národního centra kybernetické bezpečnosti. Zavedení standardů pro ochranu osobních dat a soukromí občanů, občan je majitelem svých dat. Pravidelné audity a testy zabezpečení státních digitálních služeb.
  8. Legislativní opatření spočívající jednak v revizi a aktualizaci zákonů v oblasti digitalizace. Zavedení legislativních opatření pro podporu digitální ekonomiky spolu se zakotvením práva žít život offline.
  9. Zavedení elektronického podpisu a elektronické identifikace pro všechny občany pouze na základě jejich přání. Digitalizace veřejných služeb, např. e-zdravotnictví, e-daně, e-doprava, e-vzdělávání pod celkovým označením eKomfort
Efektivní a autonomní místní samospráva

Necháme občany zvolené starosty skutečně řídit své obce.

Starostové umí řídit své obce ve prospěch občanů a dobře ví, co je v daném území nejvíce potřeba, proto stát nemá samosprávám nařizovat, co by měly realizovat.

Nevhodný systém dotací v kombinaci se zákonem o zadávání veřejných zakázek  ve skutečnosti samosprávám určují, co mají stavět a realizovat namísto toho, co obec skutečně potřebuje a omezují možnosti místních firem se podílet na realizaci zakázek a posílit tak ekonomiku regionu.

Chceme udržet kvalitní život na venkově s dostupnými službami pro své občany.

  1. Zbavíme obce nesmyslných předpisů, hlášení a nařízení a zrevidujeme agendy, které obce nepřiměřeně zatěžují ve prospěch smysluplnosti zákonných povinností a správy obce.
  2. Změníme dotační politiku tak, aby se dotace vypisovaly jen na stavby většího rozsahu, napojené na více územních celků, změníme rozpočtové určení daní, aby krylo investiční výdaje obcí a umožnilo jim o investicích rozhodovat. Podpořit  investiční aktivity v oblasti komunitní energetiky a  infrastruktury.
  3. Změníme zákon o veřejných zakázkách ve prospěch zdravého rozumu tak, aby umožňoval výběr nejvhodnějšího dodavatele s optimálním poměrem cena/výkon a podpořil  ekonomiku regionu zapojením místních firem.
  4. Zajistíme výstavbu nových obecních bytů (prostřednictvím družstevní výstavby nebo projektů dostupného bydlení) , aby nedocházelo k vylidňování venkova. Vytvoříme domovské právo a upravíme legislativu, aby lidé, kteří v obci skutečně bydlí, danili své příjmy v dané obci.
  5. Vrátíme se k potravinové soběstačnosti České republiky jednáním s místními zemědělci a zajistíme kvalitní a cenově dostupné potraviny prostřednictví národního řetězce vzniklého ve spolupráci obcí a zemědělců (obdoba Jednoty). Zajistíme prospěšnost zemědělská činnosti pro půdu a životní prostředí.
  6. Vytvoříme dostatečnou kapacitu ve školách a umožníme větší flexibilitu v přijímání nových žáků tak, aby ředitel či zřizovatel mohl rozhodovat o dočasném navýšení počtu žáků ve třídě a rodiče nebyli nuceni k „zápisové turistice“.
  7. Sjednotíme informovanost ohledně nových vyhlášek, nařízení, zákonů a novelizací i vzdělávání zaměstnanců obcí a volených zástupců tak, aby byly smysluplné, nikoliv formální. Digitalizace agend místní samosprávy.
  8. Zajistíme zachování služeb a zdravotní péče na venkově s ohledem na efektivitu a vytíženost služby. Pobočka pošty jako součást místního úřadu.
Občan jako skutečně platící zákazník i investor

Umožníme občanů rozhodovat o tom jak budou použity jimi zaplacené daně

Dokončení digitalizace umožní větší míru přímé alokace daní ve státním rozpočtu. Vytváří se tím možnost umožnit  občanů rozhodovat o využití jimi zaplacené daně z příjmů, a to jak na státní úrovni, tak na úrovni krajů i obcí.

Je tedy možné zapojit občana do spolurozhodování o investicích státu a zároveň propojit odměňování zaměstnanců ve veřejném sektoru prostřednictvím jednoho „bankovnictví“.

Občan  se tak stane skutečně platícím klientem veřejného sektoru.

  1. Vytvoříme systém virtuálního „online bankovnictví“, kde bude mít každý občan svůj  účet, na který bude připisována částka  odpovídající zaplacené dani z příjmů snížené o daňovou asignaci ( u seniorů pak 15% jejich důchodu, ten se tím ale nesnižuje). Tyto prostředky budou rozděleni dle RUD na část určenou pro stát, kraj a obec.
  2. V tomto systému budou svůj virtuální účet  všechny rozpočtové organizace, všechny organizace zřizované státem, kraji či obcemi, i všechny organizace, které čerpají příspěvky státu.
  3. V systému budou i virtuální účty všech plánovaných investic (státem, krajem, obcemi).
  4. Občan bude moci (formou platby) rozdělit jím zaplacenou daň z příjmů mezi jednotlivé organizace a investice, při respektování limitu maximálně 20% z prostředků v jedné platbě.
  5. Výše fondu pro odměny zaměstnanců všech organizací bude závislá na  množství prostředků získaných v tomto systému. (Výjimkou budou soudy, státní zastupitelství, Policie a Armáda  ČR, ke zvážení finanční úřady).
  6. Zároveň každá investice bude moci být zrealizována jen v okamžiku, kdy občané do ní vloží své prostředky v požadované výši.
  7. Stát, kraje a obce touto cestou získají od občanů závazný pokyn jak rozdělit zaplacené daně z příjmů a tato daň půjde jen na daňovou asignaci, odměny zaměstnanců  a investice.
  8. Tím, že se jedná o virtuální systém, nejedná se o  snížení příjmů rozpočtu ale o jejich přerozdělení dle vůle občanů.

Držíme se svých základních hodnot.

Jsme tu, protože nás spojila potřeba postavit se proti zvůli a aroganci, neschopnosti a neodbornosti minulé i současné politické reprezentace, kterou ukázala koronavirová krize. Jsme lidé mnoha profesí od vědců, lékařů, právníků, manažerů, ekonomů až po hasiče, zdravotní sestry a pedagogy. Každý z nás ve svém oboru něco dokázal, vytvořil a získal si respekt svého okolí. Jsme tu proto, že každý z nás má znalosti, schopnosti, zájem a vůli přispět k řešení problémů.

Právo

Budeme hájit právo a právní stát, abychom chránili svobodu jednotlivce před arogancí státní moci a nespravedlností. Zachování práv a svobod jednotlivce je naší nejvyšší prioritou.

Respekt

Vzájemný respekt a zodpovědnost se musí vrátit do naší společnosti. Jsou podstatou řešení současných problémů a největší obranou svobody a důstojnosti každého z nás.

Odbornost

Odbornost a poctivá práce je základ úspěchu. Vymezíme se vůči ignorování odbornosti a budeme řešit společenské problémy odborně, s pokorou a respektem k odlišným názorům.

Jsme připraveni pro Vás pracovat a získat si Vaši důvěru i respekt.
Transparentní
0 %
skrytých záměrů
0 %
Nasazení hájit váš hlas
0 %
Přispějte na kampaň

Naše kampaň je poháněna příspěvky
od fanoušků jako jste vy

ZÍSKANÉ PŘÍSPĚVKY NA KAMPAŇ
0